Idag är det många som har en blogg och konkurrensen på nätet är stor. Om du har en blogg vill du naturligtvis att den ska växa. Bloggar som fungerar, och som alltså får fler läsare, har ofta flera likheter, även om ämnena skiljer sig åt. Det handlar om att förstå bloggandets principer.

[IMAGE=fvNqWobS0pRT.jpg]

Princip ett: ett projekt

Det är många som tror att bloggen är på utgående, men det är helt fel. Folk kommer alltid att leta information på nätet, vilket betyder att bloggen alltid kommer att vara aktuell. Däremot betyder det inte att alla bloggar överlever eller är moderna. De bloggar som fungerar, som både får återkommande och nya läsare, växer dock varje månad. Idag blir bloggandet mer och mer ett yrke, men bloggarna är inte “kändisar” längre, som Blondinbella, utan snarare är det bloggarens expertkunskaper som blir kända. En blogg som växer är ett självständigt projekt, ett företag. Du kan inte se på din blogg som ett “intresse” eller något “roligt” – även om det både är roligt att blogga och du skriver om ditt intresse. För att lyckas måste du tänka på rätt sätt, annars finns det en stor risk att du lägger tid och energi på en blogg som inte kommer att bära sig.

Princip två: blogga praktiskt

För att kunna tjäna pengar på din blogg måste du blogga om något väsentligt, något som vanliga människor har riktig nytta av. Förvisso sitter du framför datorn när du bloggar, men ju mer praktisk du kan göra din blogg, desto mer kommer du att kunna tjäna på den.

Folk vill ha relevant kunskap, gärna artiklar och filmer som berättar hur de kan göra saker hemma för att spara tid, må bättre eller tjäna pengar. Om du håller på med hus och hem, är det smartare att skapa gör-det-själv-artiklar som visar hur man ska så rosor och bygga växthus, än hur du har piffat till ett köksbord med de senaste trenderna. Just nu hittar du förresten jord och andra saker till trädgården till ett bra pris hos Byggmax – förutom allt du behöver för hus, balkong och altan. Köp en säck blomjord, och fotografera hur du planterar frön och växter, så har du skapat en artikel som folk har nytta av. Det spelar ingen roll vad du bloggar om, praktiskt innehåll vinner. Även bloggare som skriver om ekonomi eller hur man gör saker i WordPress kan vara mycket praktiska när de bloggar, men genom att fotografera varje steg som de tar på datorn.

Princip tre: blogga smalt

Du har naturligtvis redan hört att du ska nischa din blogg. Alla vet det. Men att veta det i teorin och att genomföra det i praktiken är två olika saker. Du måste blogga jättesmalt. Blogga inte om hundar, utan om hur man köper sin första hund. Blogga inte om bilar, utan om familjebilar eller sportbilar i en särskild prisklass. Ha koll på din målgrupp. Ju smalare din blogg är, desto större chanser har du att lyckas.