Är du verkligen maximalt effektiv? För många egenföretagare uppstår ofta frågan “Gör jag verkligen rätt saker?”.

Att lägga upp en plan för din blogg eller verksamhet sparar tid och ger större avkastning i längden. Dessutom slipper du stressa över saker som blir liggande alldeles för länge innan du tar itu med dem. Men det kan vara svårt att veta vad du ska prioritera, framförallt när verksamheten är så spretig och skiftande som vid bloggande eller frilansarbete.

Hjälp att prioritera

Det finns många tips och knep för den som behöver hjälp med prioritering och verksamhetsplanering för sin blogg eller verksamhet i stort. Men innan du ens kan drömma om att få till en vettig planering behöver du veta exakt vad du behöver förbättra. Förr krävdes ganska stor ansträngning med marknadsundersökningar och genomgång av statistik som behövde göras på egen hand. Men i dagsläget finns det företag specialiserade på verksamhetsplanering som kan hjälpa dig prioritera rätt.

Målstyrning för din blogg

Målstyrning kan låta högtravande och avancerat, framförallt om du bedriver en mindre verksamhet. Men det gör det inte mindre viktigt. Förmodligen har du redan ett mål med ditt bloggande eller din övriga verksamhet utan att du för den sakens skull uttryckt det. Att ha ett tydligt formulerat mål nerskrivet på papper är inspirerande och de flesta känner sig uppmuntrade när de ser hur deras hårda arbete och fokus gör att de månad för månad kommer närmare målet.

Med de olika verktygen för verksamhetsplanering som finns tillgängliga kan du dessutom se utfallen för varje sak du gör. Det blir då lättare att se vilka inlägg eller aktiviteter som tar dig närmare målet och vilka som är rent slöseri med tid.

Göra flera veckors arbete på en gång

En stor fördel med verksamhetsplanering är att du har möjlighet att lägga upp en mer långsiktig plan. Om större delen av din verksamhet kretsar kring bloggande kan du då lägga upp en rad teman och utkast till blogginlägg. Och när du väl kommit så långt kan du sedan börja fila på nyhetsbrev till dina prenumeranter.

Nyhetsbreven använder du för att väcka uppmärksamhet för dina senaste blogginlägg, aktiviteter eller erbjudanden beroende på vilken verksamhet du ägnar dig åt. Driver du en webbutik kan nyhetsbrevet så klart även innehålla information om de allra senaste nyheterna i butiken och eventuella kampanjer.

Om du kan få färdigt både utkast och nyhetsbrev under kanske en eller två veckors intensivt arbete har du sedan en stabil grund att stå på för flera månader framåt. Med andra ord kan lite planering innebära att du får flera månaders arbete avklarat direkt. När det sedan är dags att lägga upp dina inlägg eller skicka ut nyhetsbreven går du igenom dem och fixar till eventuella ändringar. Allt som allt har planering, och ett par veckors intensivt arbete, gett dig flera månader av lugnare arbetstempo.