Har du en blogg som du tjänar pengar på, eller där det åtminstone är målet? Oavsett om du har den som företag eller som en hobby, behöver du precis som ett företag fundera över hur du effektiviserar sysslan. På så sätt kan du få mer tid över till bloggandet i sig, och lägga mindre tid på sådant som du kan automatisera eller förenkla på något sätt.

Tid är som bekant pengar, och för att vinna tid behöver du ofta investera pengar. Genom att investera i marketing automation till ditt företag eller din blogg, kan du exempelvis få hjälp med att ta fram skräddarsydda mallar till bland annat e-post och enkäter. Alla med företag online eller en blogg kanske inte har behovet, men för de som sysslar med digital marknadsföring kan marketing automation vara till god hjälp.

Få bättre tid till bloggandet

Ju mindre tid du behöver lägga på administration och kommunikationen med följare, desto mer tid kan du lägga på att uppdatera bloggen med nya blogginlägg. Nu för tiden har inte läsare så mycket förståelse för att det dröjer mellan blogginläggen, och du måste därför göra ditt yttersta för att förnya innehållet på sidan. Med marketing automation till din webbsida eller för e-post, kan du spara tid eftersom du slipper göra allting själv och manuellt. I synnerhet om du tjänar pengar på ditt bloggande eller din webbplats, är det lika tidsfrigörande att få marketing automation som om du som företagare tar hjälp med faktureringen för att slippa lägga tid på den själv. Du kan även frigöra mer tid till bloggandet om du arbetar hemifrån och då lättare kan blogga emellan arbetspass eller efter jobbet, då du slipper pendlandet.

Blogg som hobby eller företag?

Det finns mycket du kan göra för att som företagare spara tid genom att investera i automatiseringar och annan hjälp till bloggen. Hur mycket investeringar du bör göra, beror till stor del på om du har din blogg som hobby eller företag. Du kanske har din blogg som hobby, för att skriva av dig eller bara dela med dig av insikter du vill att publiken ska få ta del av. Om du då har bloggen utan affiliates, reklamsamarbeten eller andra inkomstbaserade samarbeten, och således inte tjänar några pengar på bloggen, är det förståeligt att du vill spendera så lite pengar som möjligt på bloggen. Då kanske du dessutom tycker att det är kul att sköta allt med e-post och kommunikation på webbplatsen. Men om du har bloggen som företag, kommer du snabbt märka att bloggandet bara är en liten del av ditt yrke. Därutöver tillkommer digital marknadsföring, kundkommunikation, fakturering med mera. Gör därför en kalkylering som visar vilka eventuella tjänster företaget har råd att låta andra sköta. Ta även i beaktning hur mycket tid det i dagsläget kräver av dig. Ser du till exempel att du lägger väldigt mycket tid på e-postmarknadsföringen, kan det vara värt att investera i någon form av marketing automation eftersom det kan effektivisera marknadsföringen för företaget.

Ju mer hjälp du tar av andra företag och experter till tidsslukande områden, desto mer tid har du att investera i ditt bloggande.